Thursday, March 15, 2007

Soknahåggån's E Keiko


Keiko er min første gordon setter som jeg kjøpte sommeren 1999 før jeg flyttet til Bardufoss. Han kommer fra kennel Soknahåggån's og Bjarne Engen på Lundamo utenfor Trondheim. Mor er Soknahåggån's C Sota II og far er Boy Bolero. Han er født 30 april 1999 og kommer fra et kull på 9 hvalper.

Jeg tenkte lenge på hvilken rase jeg skulle ha før jeg endte opp med gordon setter og har ikke angret en dag for det! Keiko har vært min prøve og feile hund på stort sett alle fronter når det gjelder både dressur og jakt, men det har da blitt jakthund av han også!!!! Han viste tidlig et utrolig jaktinstinkt og var ikke mer enn 5 mnd da han hadde sin første stand på rype. Hans første rype ble felt høsten 2000 ved Matfjellet på Bardufoss og som minne står denne utstoppet hjemme.

Han er blitt stilt på både jaktprøve - med ymse resultat - og på utstilling med NKK-cert og CACIB som beste resultat. Hans siste høst som jaktprøvehund fikk han 4 premier på 5 starter og sniffet på 1AK ved 3 anledninger!!! Snakk om uflaks.... Dessverre rev han av sitt høyre korsbånd under jakta den høsten og ble TPLO-operert ved Oslo Dyreklinikk rett etter. Han er fortsatt aktiv på jakt og viser fortsatt hvem som er sjefen når det gjelder å finne ryper :o)

No comments: