Monday, March 19, 2012

Første prøvestart er gjennomført!

Så har vi bestått ilddåpen og gjennomført vår første prøvestart!
På lørdag var vi på Ørksogfjellet (ca 30 min fra Ålesund) og stilte Tika for første gang på jaktprøve - utfallet kan vi diskutere, men vi fikk da prøvd oss i fjellet....
Jeg skal innrømme at det var med viss skeptisk holdning jeg dro nedover: det hadde regnet hele uke på Ørskog og jeg viste at snøen hadde minsket drastisk (fra ca 60 cm var det nå toppen 20cm!!) og det stemte jo ganske så rett! På tur til fjelles kjørte vi forbi full-blomstrende snøklokker og hestehover og termostaten viste +6gr!!!!
Heldigvis var ikke våren kommet helt til fjells, men snøen var ganske så råtten og en kan trygt si at det ikke var det beste føre å stille en UK-hund på!
MENMEN - Tika syntes jeg gikk seg oppover dagen og ble mer og mer selvstendig i søket og begynte virkelig å jobbe slik jeg er vant med fra treningene her på fjellet. Og DET var en veldig positiv opplevelse:o))
Nå skal vi trene resten av tiden frem til neste jaktprøve som er om to uker på Hemne.

PS! Hunter ble hevet ut etter første slipp grunnet at han ikke kom seg frem i den råtne snøen midt oppe i ei fryktelig bratt li! Da var det særs godt å se han i går i fjellet hvor han nok en gang viste at fjellet ikke er stort nok for han før han som vanlig fant rype!!!!

No comments: