Wednesday, January 26, 2011

Skartuns Ronja



Det var med tristhet jeg mottok meldingen fra Odd om at Ronja har forlatt oss.
Ronja var ei spesiell dame med masse personlighet - noe som hun har overført til sine avkom!

Ronja ble født 6 november 1999 etter Skartuns Arja og S UCH JCH Åshøjdens Kid.
Hennes første jaktpremie fikk hun 7 april'02 - 2AK, to år etter fikk hun 1AK og kunne konkurrere i VK. Det samme året fikk hun sin tredje CERT på utstilling og kunne smykke seg med tittelen N UCH. Hennes første CERT fikk hun 5 april'04 i Narvik - da med CACIB.
18 feb'06 stilte Ronja på prøve og kom ned av fjellet med 1VK m/CK - dette som 1 av 5 GS det året som fikk CK på jaktprøve!!!!! Det må sies at Odd hadde få turer i fjellet med Ronja før prøven og hadde egentlig ikke tenkt å stille henne. Men nok en gang viste Ronja hva hun var god for:o)))

I juni 2005 ble Ronja parret med min Keiko, der kom det 8 valper. Den ene tispen, Tiki, beholdt jeg selv og fikk masse fine turer i fjellet med henne før hun dessverre døde alt for ung i mai 2009. Heldigvis fikk jeg gleden av å føre hennes søster, Kira, samme høst og fikk bekreftet at Ronjas sterke linjer lå godt nedarvet i henne også. Kira er den som har fått føre blodet etter Ronja videre og nok en gang har jeg gleden av å eie en tispe fra Odd's blod. Vi går spennende tider i møte:o))

Jeg har vært så heldig å få følge Ronja fra hun var ca 1 år og jeg må ærlig innrømme at dette er en dame som vil bli savnet: Ronja hadde en stå-på-vilje som sjelden sees hos en tispe, hennes viltfinneregenskaper var unike og det samme var hennes gemytt. Det er betryggende å se at de samme egenskapene er ført videre i hennes avkom.

No comments: